domenica 23 marzo 2014

dal 17 marzo al 23 Marzo santi italici ed italo greci


dal 17 marzo al 23 Marzo santi italici ed italo greci

17 MARZO feste santi e memorie 

Saints ALEXANDRE, THEODORE (THEODULE), NICANDRE, ARTEME, THEODORE, SISIEN, POLLION et CRESCENTIEN, martyrs à Rome (Ier siècle).  

 
 
 
 
 

Saint ALEXIS l'Homme-de-Dieu, originaire de Rome, illustre ascète à Edesse et à Rome (vers 411). (Office traduit en français par le père Denis Guillaume au tome III des Ménées. Acathiste traduit en français par le père Denis Guillaume au tome III du Supplément aux Ménées.) 
 
http://oca.org/saints/lives/2014/03/17/100822-venerable-alexis-the-man-of-god
 
 

Troparion — Tone 4

You budded from a famous and glorious root; / You blossomed from a royal and illustrious city, O supremely wise Alexis; / You disdained everything on earth as corruptible and fleeting, / And you hastened to Christ the Master. / Always entreat Him to save our souls.

Kontakion — Tone 4

Today with hymns and praise / We celebrate the feast of Alexis the blessed and we cry aloud: / Rejoice, gladsome adornment of the righteous.




18 MARZO feste santi e memorie
Saint FRIGIDIAN ou FRIDIEN, évêque de Lucques en Toscane, patron de la ville de Lucques (588). La data di nascita non si conosce, e come sua terra d  origine si indica l Irlanda, terra di evangelizzatori dell Occidente,  isola dei santi . Probabilmente si è fatto monaco in patria. Poi viene a Roma come pellegrino e studente. Più tardi lo troviamo nei dintorni di Lucca, eremita. Ed è lì che vanno a prenderlo clero e cittadini per farne il loro vescovo, intorno al 560. Un fatto non tanto insolito, in verità. La sua vita austera e la sua cultura sono ben note, e anche la sua energia. Doti naturalmente sempre preziose, ma essenziali in questi anni tormentati.
Nel 568 l  invasione longobarda (un esercito e un popolo; soldati, famiglie, anche animali...) mette fine all  unità italiana. (E passeranno 1.350 anni prima di vederla rifatta al completo, fino al bollettino di Armando Diaz nel 1918). L  ntero territorio si trova diviso irregolarmente, con una parte più estesa conquistata dai Longobardi, e con le regioni più ricche ancora bizantine. Nelle terre già povere la povertà cresce, aggravata dalle rapine dei nuovi venuti (che distruggono anche il monastero di Montecassino), e dalla bassa produttività dei terreni, anche per il disordine idrogeologico. In territorio lucchese le acque del Serchio (affluente dell  Arno) trasformano spesso i coltivi in acquitrini.
E qui interviene Frediano, che sa anche d  idraulica: d  accordo con i capi cittadini, progetta e fa aprire un canale che porta il Serchio al mare, risanando il territorio. E la voce popolare trasforma la saggia iniziativa in miracolo: con un rastrello, si racconta, il vescovo ha tracciato al Serchio un nuovo corso e il fiume ha obbedito. Frediano lavora anche a mettere ordine nella sua diocesi, a costruire chiese, e si impegna fortemente  come tanti altri vescovi del tempo “ per portare nella Chiesa i Longobardi, in gran parte ariani o anche pagani. Per opera sua nasce una comunità monastica che avrà vita plurisecolare; da essa deriveranno i  canonici di San Frediano , che Anselmo da Baggio, diventato papa Alessandro II, chiamerà a guidare anche i canonici di San Giovanni in Laterano a Roma.
Gli eventi hanno quasi cancellato le autorità civili tradizionali, ed è spesso Frediano a supplirle, come accade ad altri vescovi dell  epoca. Lui è con la gente, è per la gente, mescolato a contadini e pescatori, in una intimità continua e cordiale. Sempre maestro e sempre fratello. Di qui la sua popolarità immensa, l  aura di prodigio che pare sempre accompagnarlo, i tanti miracoli che gli si attribuiranno, e l  affettuosa durata del suo culto, di secolo in secolo.
Frediano muore, secondo una tradizione, il 18 marzo 588. Ma l  anno non è sicuro.
 
http://www.santiebeati.it/dettaglio/78150



19 marzo feste santi e memorie 

 








St Chrysanthe


Saints CHRYSANTHE, DARIA son épouse, CLAUDE le tribun, HILARIA son épouse et leurs fils MAUR et JASON, ainsi que DIODORE, prêtre, MARIEN, diacre, et d'autres pieux chrétiens qui accomplirent leur martyre en étant enfermés dans une grotte à Rome sous Numérien (283 ou 284). (Office à saints Chrysanthe et Darie traduit en français par le père Denis Guillaume au tome III des Ménées.) I due santi patroni della città di Reggio Emilia vissero e morirono martiri nel III secolo, probabilmente nel 283. Crisanto figlio di un certo Polemio, di origine alessandrina, venne a Roma per studiare filosofia al tempo dell'imperatore Numeriano (283-284), qui ebbe l'occasione di conoscere il presbitero Carpoforo e si fece battezzare. Il padre Polemio cercò in tutti i modi di farlo tornare al culto degli dei, si servì anche di alcune donne e specialmente della bella vestale Daria. Ma Crisanto riuscì a convertire Daria e di comune accordo, simulando il matrimonio, poterono essere lasciati liberi di predicare, convertendo molti altri romani al Cristianesimo. La cosa non passò inosservata, scoperti furono infine accusati al prefetto Celerino, il quale li affidò al tribuno Claudio, che però si convertì insieme alla moglie Ilaria, i due figli Giasone e Mauro, alcuni parenti ed amici e i settanta soldati della guarnigione, che aveva in custodia gli arrestati. Scoperti, vennero tutti condannati a morte dallo stesso imperatore Numeriano. Crisanto e Daria furono condotti sulla Via Salaria, gettati in una fossa e sepolti vivi Chrysanthe était fils d'un homme illustre d'Alexandrie, le sénateur Polémius, qui alla s'installer avec lui à Rome au temps de l'empereur Numérien (283-284). Ayant achevé ses études élémentair es Chrysanthe commença à étudier la philosophie, mais restant insatisfait de ce qu'il y trouvait il découvrit avec émerveillement l'Evangile, le livre de la Sagesse personnifiée. Guidé par la Providence, il trouva bientôt le guide qu'il cherchait en la personne du prêtre Carpophore qui se cachait dans une caverne, à cause de la persécution. Il fut initié par lui aux mystères de la Foi et reçut la nouvelle naisance par le Saint Baptême. De retour en ville sept jours après. il commença à prêcher le Christ au grand dam de ses parents. Polémius essaya d'abord de lui faire changer d'avis par les promesses des plaisirs et des richesses ; puis, ayant échoué, il l'enferma dans un sombre cachot, en espérant vaincre sa volonté par la faim.
Comme il voyait son fils renforcé par le jeûne et la retraite, sur le conseil d'un ami, il l'installa dans une salle magnifiquement ornée et envoya des jeunes filles, pour le vaincre par leurs baisers et leurs caresses. Mais, Chrysanthe restait insensible à leurs charmes, en invoquant Dieu à son secours et lui rappelant l'exemple de la chasteté du patriarche Joseph (cf. Gen. 39). Et, chaque fois que les impudiqtues jeunes filles approchaient, elles étaient accablées d'un lourd som meil. On recommanda alors à Polémius une jeune et belle vierge, originaire d'Athènes et habile dans la philosophie, nommée Daria. On la présenta à Chrysanthe parée de magnifiques atours, et elle tenta de le prendre au filet de ses discours enjôleurs. Chrysanthe lui répondit en lui présentant la perspective de la mort et du jugement dernier; puis, comme elle essayait de lui rappeler l'honneur dû aux dieux, le vrai philosophe réfuta sans difficulté ses arguments en lui montrant qu'il n'y a rien de plus contraire à la raison que d'adorer les éléments, la terre, l'eau et le feu, en leur donnant des formes humaines. A l'audition de ces paroles, Daria s'éprit, elle aussi, de la vraie sagesse, et ils décidèrent de simuler un mariage, afin de pouvoir vivre dans la virginité jusqu'à la mort et de se préparer à de chastes noces dans le ciel. Puis ils se mirent à prêcher avec ferveur à la jeunesse de Rome, entraînant nombre de jeunes gens et de jeunes filles à garder pour Dieu la virginité.

Les païens s'en alarmèrent et les dénoncèrent au préfet Célerinus qui ordonna leur arrestation et livra Chrysanthe au tribun Claude. Conduit devant le temple de Jupiter, il refusa de sacrifier et fut lié avec des nerfs de bufs trempés dans l'eau, de sorte qu'en séchant ils pénètrent lentement jusqu'aux os. Mais Dieu le délivra et le fit miraculeusement échapper à d'autres supplices imaginés par ses oppresseurs. On le jeta dans un cachot, et celui-ci resplendit de lumière divine. On le soumit aux verges, et elles devinrent douces comme des plumes qui le caressaient. Claude reconnut alors la puissance de Dieu avec toute sa famille : son épouse Hilaria, et ses fils Jason et Maur, ainsi que les soldats qui étaient sous ses ordres, et il demanda au Saint de les instruire. Ils se préparèrent au Baptême en rendant grâces à Dieu et se déclarèrent prêts à souffrir toutes sortes de tourments pour Son Nom.

En apprenant cette nouvelle Numérien furieux ordonna de jeter Claude à la mer avec une pierre au cou, et de décapiter ses fils et ses soldats. Des chrétiens déposèrent les corps des saints martyrs dans un endroit souterrain près de la voie Salaria, où Hilaria s'installa pour entretenir des veilleuses et prier devant leurs tombeaux. Des soldats étant venus pour l'arrêter, elle leur demanda d'aller prier une dernière fois devant les tombes des Saints Martyrs et elle y rendit son âme au Seigneur. Ses servantes l'ensevelirent en ce lieu et y construisirent par la suite une petite église.

Craignant que les conversions se multiplient, l'empereur fit enfermer Chrysanthe dans la terrible prison Mamertine, infecte et pleine d'immondices, et envoya Daria dans une maison de débauche. Mais le Seigneur visita une fois de plus ses Saints, entourant Chrysanthe d'une lumière et d'un parfum indicibles, et en envoyant un lion pour protéger Daria des assauts des hommes impudiques. La Sainte empêcha la bête de dévorer le premier d'entre eux et, faisant appel à sa raison avec douceur, elle réussit à le convertir au Christ, pendant que le lion montait la garde à la porte. D'autres hommes furent amenés par le lion, et ils se convertirent eux aussi en entendant les paroles de Daria. Après cela, comme Célerinus avait fait mettre le feu à l'entrée, Daria renvoya l'animal dans la nature et se tint prête pour son ultime combat.

Chrysanthe et Daria furent soumis à de nouveaux supplices, sans aucun résultat, puis ils furent finalement jetés vivants dans une fosse et recouverts de pierres et de terre. C'est ainsi qu'ils accomplirent leur martyre et rejoignirent le Royaume des cieux. L'année suivante, comme des Chrétiens se réunissaient sur les lieux pour célébrer la mémoire de leur naissance au ciel, Numérien ordonna de boucher l'entrée de la grotte dans laquelle ils s'étaient réunis pour assister à la sainte Liturgie célébrée par le Prêtre Diodore et le Diacre Marien. Ils reçurent tous la sainte communion pendant que les soldats remplissaient d'en haut l'endroit de terre, et ils rejoignirent ainsi dans la joie Chrysanthe, Daria et leurs compagnons.


Troparion — Tone 1

Let us honor the like-minded pair of martyrs / Chrysanthus, scion of purity, and supremely modest Daria. / United in holiness of faith, / they shone forth as communicants of God the Word. / They fought lawfully for Him and now save those who sing: / “Glory to Him who has strengthened you! / Glory to Him who has crowned you! / Glory to Him who through you grants healing to all!”

Kontakion — Tone 1

In the sweet fragrance of holiness, O Chrysanthus, / you drew Daria to saving knowledge. / Together in contest you routed the serpent, / the author of all evil, / and were worthily taken up to the heavenly realms.
 
http://oca.org/saints/lives/2014/03/19/100830-martyr-chrysanthus-and-those-with-him-at-rome 
Saints QUINTUS, QUINTILLIA, QUARTILLIA, MARC et leurs compagnons, martyrs à Sorrente près de Naples en Campanie.   
Saint JEAN, Syrien de nation, fondateur du monastère de Civita-di-Penne près de Spolète en Campanie (VIème siècle). 
Saint BERTULPHE, moine de Luxeuil, troisième higoumène de Bobbio en Lombardie (640).

Saint LANDOALD, Lombard de nation, archiprêtre de saint Amand de Maëstricht, missionnaire dans la Gaule belgique et l'un des patrons de la ville de Gand (vers 667). 

20 marzo feste santi e memorie 

 

Saints GRAT, diacre, et MARCEL, sous-diacre (Forli, Italie, vers 400).

 


 
Martyr Kyriake of Rome
St Kyriake was the sister of the Holy Martyr Photina (Svetlana) the Samaritan Woman, with whom the Savior conversed at Jacob's Well (John. 4:5-42). 

Summoned to appear before Nero, the emperor asked the saints whether they truly believed in Christ. All the confessors refused to renounce the Savior. Then the emperor gave orders to smash the martyrs' finger joints. During the torments, the confessors felt no pain, and their hands remained unharmed. 

St Photina and her five sisters Anatolia, Phota, Photis, Paraskeva and Kyriake were sent to the imperial court under the supervision of Nero's daughter Domnina. St Photina converted both Domnina and all her servants to Christ. She also converted a sorcerer, who had brought her poisoned food to kill her. 

Three years passed, and Nero sent to the prison for one of his servants, who had been locked up. The messengers reported to him that Sts Sebastian, Photinus and Joses, who had been blinded, had completely recovered, and that people were visiting them to hear their preaching, and indeed the whole prison had been transformed into a bright and fragrant place where God was glorified. 

Nero then gave orders to crucify the saints, and to beat their naked bodies with straps. On the fourth day the emperor sent servants to see whether the martyrs were still alive. But, approaching the place of the tortures, the servants fell blind. An angel of the Lord freed the martyrs from their crosses and healed them. The saints took pity on the blinded servants, and restored their sight by their prayers to the Lord. Those who were healed came to believe in Christ and were soon baptized. 

The sisters of St Photina also suffered terrible torments. Nero gave orders to cut off their breasts and then to flay their skin. An expert in cruelty, the emperor readied the fiercest execution for St Photis: they tied her by the feet to the tops of two bent-over trees. When the ropes were cut the trees sprang upright and tore the martyr apart. The emperor ordered the others beheaded, except for St Photina.

21 marzo feste santi e memorie 

OSTRO PADRE TRA I SANTI GIACOMO, VESCONO DI CATANIA, IL CONFESSORE.
http://oca.org/saints/lives/2014/03/21/100858-st-james-the-confessor-the-bishop-of-catania


Troparion — Tone 5

Shining forth in holy abstinence, / you rightly rightly divide the inspired word of truth as a hierarch and minister of God the Word. / By your virtuous struggle you revealed and confirmed the grace granted to you, O James, / instructing all to venerate the image of the Savior, / to whom you pray for us all.

Kontakion — Tone 8

You excelled in the gifts of the priesthood, / and through your labors You became illustrious in confessing the faith. / Since you are a fruitful branch of Christ the True Vine, / grant the new wine of forgiveness and salvation to those who cry: / “Rejoice, O Father James!”



Saint BIRILLE ou BERILLE (VIRILOS), natif d'Antioche, disciple du saint apôtre Pierre et évêque de Catane en Sicile (vers 90). 
Saint Cyril was born in Antioch. He was a disciple of the Apostle Peter (June 29, January 16), who installed him as Bishop of Catania in Sicily. St Cyril wisely guided his flock; he was pious, and the Lord granted him the gift of wonderworking. By his prayer the bitter water in a certain spring lost its bitterness and became drinkable. This miracle converted many pagans to Christianity. St Cyril died in old age and was buried in Sicily.

Saints martyrs PHILEMON et DOMNIN, morts par le glaive en Italie. Nativi, secondo i menologi greci, di Roma, ai tempi delle persecuzioni si diedero a percorrere l'Italia predicando il Vangelo e battezzando gli infedeli che, alla loro infiammata parola, si convertivano in gran numero. Tutto ciò, come era naturale, suscitò l'ira dei culti degli idoli, i quali li presero, li legarono e li consegnarono al preside della provincia. Questi tentò dapprima di indurli a negare Cristo con promesse di onori e doni, indi, non essendosi quelli piegati, li fece distendere nudi in terra e battere ferocemente da quattro littori. Vennero, quindi, chiusi in carcere, poi di nuovo sottoposti a duri tormenti, e infine decapitat

http://www.santiebeati.it/dettaglio/46250

 

 

 22 Marzo feste santi e memorie 
Sainte LEE ou LEA, veuve et ascète à Rome (vers 384).
 
Nella seconda metà del IV secolo i cristiani di Roma sono ormai molto numerosi. Ma con qualcuno di troppo. Infatti, in mezzo ai credenti veri s’infiltrano pure i ceffi untuosi e avidi dei voltagabbana di sempre, inquinatori della Chiesa. "Con questi qui d’attorno, essere santi diventa rischioso". Così si sfoga san Girolamo (ca. 347420) che, da buon dàlmata focoso, qualche volta esagera. Ma qui parla di cose toccate con mano durante il suo soggiorno nell Urbe, a contatto con quei gruppi cristiani che al pericolo di contagio spirituale oppongono la loro fede, approfondita con lo studio e  predicata con l esempio. Questo è il tempo di Roma sostituita da Milano come capitale effettiva, e ben poco frequentata dagli imperatori, sempre in guerra ai confini: nel 375 la morte coglie Valentiniano I durante una campagna in Pannonia (Ungheria); e il suo successore Valente muore nel 378 combattendo i Visigoti ad Adrianopoli (oggi Edirne, Turchia europea).
In questi tempi vive Lea, che conosciamo soltanto grazie a san Girolamo. Egli ne parla in una lettera alla gentildonna Marcella, animatrice del cristianesimo integralmente vissuto, che ha dato vita a una comunità femminile di tipo quasi monastico nella sua residenza sull Aventino. Anche Lea è di famiglia nobile: rimasta vedova in giovane età, pareva che dovesse poi sposare un personaggio illustre, Vezzio Agorio Pretestato, chiamato ad assumere la dignità di console.
Ma lei è entrata invece nella comunità di Marcella, dove si studiano le Scritture e si prega insieme, vivendo in castità e povertà. Con questa scelta, Lea capovolge modi e ritmi della sua vita per diffondere, come diremmo noi, un  messaggio forte. E Girolamo dice di lei: "Maestra di perfezione alle altre, più con l esempio che con la parola, fu di un umiltà così sincera e profonda che, dopo essere stata gran dama con molta servitù ai suoi ordini, si considerò poi come una serva".
Marcella ha in lei una fiducia totale: tanto  che le affida il compito di formare le giovani nella vita di fede e nella pratica della carità nascosta e silenziosa. Sarebbe difficile, scrive Girolamo, riconoscere in lei l aristocratica di un tempo, ora che "ha mutato le vesti delicate nel ruvido sacco", e mangia come mangiano i poveri che soccorre.
Questo è il suo stile, sotto il segno del riserbo. Agire e tacere. Insegnare con i fatti. Fa così poco rumore che di lei non si sa altro, e ignoreremmo perfino la sua esistenza se Girolamo non l  avesse ricordata in quella lettera, quando lei era già morta (e sepolta a Ostia). Era il 384, anno della morte di papa Damaso I, regnando in concordia gli imperatori Teodosio I e Massimo. Più tardi il primo dei due sconfisse il secondo. E regnò poi da solo, avendolo fatto uccidere.


 

23 MARZO feste santi e memorie

 

Saint NICON, originaire de Naples, prêtre et martyr en Sicile avec CENT NONANTE-NEUF disciples lors de la persécution de Dèce (251). (Office traduit en français par le père Denis Guillaume au tome III des Ménées.) The Monk Martyr Nikon was born at Neapolis (Naples). His father was a pagan, and his mother a Christian. He was not baptized, but his mother secretly instructed him in the tenets of Christianity. Nikon was still a pagan when he reached adulthood. He served as a soldier, and showed unusual courage and strength.

Once, Nikon and his military company were surrounded by enemies. In deadly peril, he remembered the Christian precepts of his mother and, signing himself with the Sign of the Cross, he prayed to God, vowing to be baptized if he were saved. Filled with unusual strength, he killed many of the enemy, and put the rest to flight.

He managed to return home, giving thanks to God for preserving his life. With the blessing of his mother, he set off in search of a priest. This was no easy thing to do in a time of persecution. St Nikon took a ship to the island of Chios. He went up on a high mountain and spent eight days in fasting and prayer, entreating the Lord to help him.

An angel of God appeared to St Nikon in a dream, showing him the way. St Nikon went to Mount Ganos, where many monks were hidden, headed by Theodosius the Bishop of Cyzicus. St Nikon received from the bishop both the mystery of Baptism and the angelic schema (i.e., monastic tonsure). Living in the cave church, St Nikon became an example for all the brethren.

When St Nikon had lived on the mountain for three years, an angel revealed to the bishop that St Nikon should be consecrated bishop, and should move to the province of Sicily with all the monks. Bishop Theodosius obeyed the angel, and then died after he had entrusted the 190 monks to St Nikon. After he buried Bishop Theodosius, St Nikon sailed to Sicily with the brethren, and so was saved from approaching barbarians.

By God's grace, St Nikon came to his native city Neapolis. He found his mother still alive, and he remained with her for the final day of her life. His mother collapsed on his chest with tears of joy and kissed him. Making a prostration to the ground, she said, "I give thanks to You, O Lord, for You have permitted me to see my son as a monk, and as a bishop. Now, my Lord, hear Your servant, and receive my soul." When she had finished this prayer, the righteous woman died. Those present glorified God and buried her with psalmody.

Rumors of St Nikon's arrival spread through the city, and ten soldiers, his former companions, came to see him. After conversing with the saint they believed and were baptized, and went with him to Sicily. Having arrived on the island, St Nikon settled with the monks in a desolate area, called Gigia, near the river Asinum.

Many years passed, and there was another persecution against Christians. Quintilian, the governor of Sicily, was informed that Bishop Nikon was living nearby with many monks. All 199 monks were seized and beheaded, but they left St Nikon alive in order to torture him.

They burned him with fire, yet he remained unharmed. They tied him to the tails of wild horses to be dragged over the ground, but the horses would not budge from the spot. They cut out the saint's tongue, threw him off a high cliff, and finally beheaded him. The body of the hieromartyr Nikon was left in a field to be eaten by wild beasts and birds.

A certain shepherd, possessed by an evil spirit, went to that place, and finding the body of the saint, he immediately fell to the ground on his face. The unclean spirit, vanquished by the power of the saint, had thrown him to the ground and gone out from him with a loud shriek: "Woe is me, woe is me, where can I flee from Nikon?"

The healed shepherd related this to the people. The bishop of the city of Messina also learned of this, then he and his clergy buried the bodies of St Nikon and his disciples


Troparion — Tone 4

By your ascetic way of life / you conquered the crafty one, Holy Father Nikon. / By virtue of your holy life you became a rule and model to your disciples, / and with them you struggled for the Faith in the West. / You have all attained glory in heaven.

Kontakion — Tone 8

Of like discipline with the Ascetics, and rivaling the holy Athletes in zeal, / you were offered to the Lord through martyrdom, steadfast and righteous Martyrs. / As your sure guide you had the glorious Nikon; / fighting together with him you sang: Alleluia.
 
Saint BENOÎT, moine en Campanie (550).

Saint EUSEBE, évêque du Tricastin (vers 600).

Saint FELIX, moine et thaumaturge au monastère du Mont-Cassin (vers l'an 1000).

 

 

24 marzo feste santi e memorie 

 

Saint LATIN ou LATINUS, évêque de Brescia en Lombardie, confesseur (vers 115).

Saints MARC et TIMOTHEE, martyrs à Rome sous Antonin (entre 138 et 161).

Saint EPIGMENE, prêtre, martyr à Rome sous Dioclétien (entre 303 et 305). 

Saint SEVERE, évêque de Catane en Sicile (vers 800).  


 

 

 



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